Belépés
Elfelejtettem a jelszavamat

Erasmus nyár 2024

2024-08-29
Coaching : a powerful tool- tanfolyam, tanári továbbképzés a coaching, írányítás másképpen- egy nagyszerű eszköz egy nagyszerű írányításhoz Helyszín: Portugália, Porto 2024. július 19-27.

Július 19 Péntek- A Microsoft rendszerének meghibásodás miatt káosz és tömeg a budapesti repülőtéren- utolsó pillanatokban sikerült feladni a bőröndöket, melyeket kézzel regisztráltak az informatikai rendszer összeomlása miatt.  Megérkezéskor egyik társunk bőröndje, valószínüleg a káosz következése képpen eltűnt, ami majd egész egy hétig nem is lesz meg, hiszen még Budepesten leesett róla a jelölő szalag. Persze senki nem tud semmit, senki nem tájékoztat, majd holnap, majd ekkor, majd akkor. Siralmas.

Portugália térkép

Porto térképe

 

Július 20 Szombat- egész napos kirándulás a Duoro völgybe, angolszász utasokkal , portugál vendéglátókkal. Családi pincészet és lekvárkészítő üzem megtekintése, megismerkedés a speciálisan ezen a helyen alkalmazott szőlőültetési és nevelési praktikákkal. és persze kóstolás, kóstolás, kóstolás.....

Közös ebéd elfogyasztása egy másik családi szőlőbirtokon, hajózás a Douro folyón, ahonnan megértjük , miért is tartották nagy becsben ezt a vidéket már a Rómaiak is. Vino verde- speciális pezsgő ízű száraz bor kóstolása a hajón. Csodálatos teraszos szőlőművelés.

Bórkostolás -Douro valley

Douro folyó 897 km hosszú, forrása Spanyolországban van és az Atlanti- óceánba ömlik Portónál. Vízgyűjtő területe Spanyoloszágban és Portugáliában található. Az Ibériai -félsziget legnagyobb vízgyűjtő folyója. Portugál szaszon 5 db víztározót alakítottak ki a zuhatagos részein.

Teraszos művelés

A kanyargó folyó

Jó bornak nem kell cégér???

kanyarogva az óceánig

2024.07.21. Vasárnap

Irány az óceánpart. Busszal, metróval is kijuthatsz az óceánparthoz, busz az megbízhatatlan, illetve nem mindig indul, de legalább soha nem tartja be a kiírt időpontot- ellentétben a metróval, mely kivisz Matosinhos- ig. Helyes kiejtést is megtudtuk közben a "H" hang mindig lágyít, tehát "N" után "Ny" nek ejtsd!!

Megnéztük Faz de Porto- vagyis a Douro folyó torkolatát, ahogy ömlik az óceánba. Majd egy kis fürdés következett.

Fürdés az óceánban - vigyázz!! Veszélys lehet!

Szociális ismerkedés, tanárok közötti kommunikáció, megismerkedés napja: 4 féle csoport, közös vacsora, ismerkedés az európai tanárokkal és a portugál kultúrával., gasztronómiával. Megismerkedés a programmal, iskolai tanulmányokkal, szabadidős fakultatív programokkal

2024.07.22. Hétfő

Ismerkedés a csoporttal, és a témával. 2 tanárunk lesz, az egyik csak a kreativitást fejleszti majd 2 napon keresztül!!

Kollégákkal az első napon

Horvát, Spanyol, Magyar , Német osztálytársak ( Zágráb, Sevilla, Mallorca, Drezda és Budapest városait képviselték).

Porto hídjai Riberia-i városrász onte Luis I híddal az előtérben

Tízórai helyszíne - a régi pályaudvar a híres kék Portugál csempékkel, melyek történelmi jeleneteket ábrázolnak

https://photos.app.goo.gl/V16gj8EatMqnB2JY9

Városnézés a csoporttal

Kreatív modern műemlék az óceánparton

2024.07.22. hétfő

Bemutatkozás. Iskolai specialitások, Erasmusban való részvételi tapasztalatok.

Játék: egyetértek- nem értek egyet játék – oda állj, amivel egyetértesz. Tanulság: nem szükséges konszenzust elérni és a vélemények

megváltozhatnak, azt tiszteletbe kell tartani. Mi az a coaching? Nem pszichológus, de jól kell tudni kérdezni.

John Lennon: „ Life  is happening, while you are doing other plans.”

Coaching szerepe a közoktatásban. Coaching nem az érzelmekkel foglalkozik csak, és az „itt és most” ra fókuszál.

A saját, egyéni fejlődést helyezi a központba. Ha jól kérdezünk, segít megtalálni a válaszokat.

Kreativitás és coaching kapcsolata. Portugáliában külön kreativitás órájuk van. Az órákon nem a kreativitást,

hanem a lexikális tudást fejlesztik, mert a vizsgákra kell készülniük.

Németországban vannak olyan osztályok, ahol csak projektekben tanítanak, nincsenek tanórák.- alkalmazkodás a tanulócsoporthoz

A coaching- segít a tanulóknak az önmegismerésben, segít fejlődni és a bennük való lehetőségeket a felszínre hozni.

A mentális akadályok , problémák nem láthatóak , ezért kell ezeket a megfelelő kérdésfeltevéssel a felszínre hozni.

Tanulni segít, nem tanít.

A megfelelő kérdések, aktív hallgatás és a támogató környezet segítségével támogatja a felszínre hozni a tanulókban

rejlő lehetőségeket. A felelősségre és a megbízhatóságra kell koncentrálni és ezeknek a társadalom által meghatározott

következményeik vannak. A coaching a sikerre és a well-being re koncentrál. A coaching és a pszichológia közel áll egymáshoz, de nem ugyanaz a különbség: pszichológia az érzelmekre és annak okaira fókuszál. A well-being  és a megfelelő környezet nagyon fontos a fejlődéshez.

Feladat: támogatni a vezetést, fejleszteni és professzionális jó gyakorlatokkal ellátni a tanárokat, támogatni a tanulókat (empátia),

az intézmény és a környezet közötti kapcsolatot fejleszteni, támogatni az autonómiát , bevonni a döntési helyzetekbe, támogató

környezetet biztosítani. A coaching hasonló a mentoráláshoz, csak a mentorálás konkrét felülről jövő megoldásokat nyújt, a coaching 

inkább a jó kérdésfeltevéssel a tanulót, saját magát vezeti rá a számára leghelyesebb megoldás megtalálására, így önbizalmat is

növel a problémamegoldás közben.

GROW modell: G- grow, növekedni, R-reality- valóság, O- options- lehetőség, W-will- akarat.Coaching-conccelling- tanácsadás.

Célja, hogy a tanuló maga fogalmazza meg , mit akar elérni. Kérdések struktúrája: SMART- specific- speciális,

M measurable- mérhető, A- avaiable- elérhető, R- reális, T- time-bound- meghatározott időfaktoron belül.

Realitás- mi, ki, mikor, milyen gyakran, a start pontot meg kell határozni, illetve felmérni milyen források segítenek.

Lehetőségek- milyen akadályokra számíthatunk a terv megvalósításánál

-Akarat- mi a terv, mit fog ezért csinálni, milyen speciális cselekedetek szükségesek, meg kell határozni a mérési időpontokat,

értékelés a meghatározott időpontokban

Ezen célok eléréséhez szükséges megszerezni és fenntartani a motivációt.

Délutáni közös program: városnézés vezetéssel, az idegenforgalmi voucherek kiosztása. Beszélgetés a tanfolyamon résztvevőkkel.

 

 

2024.07.23. kedd

Az elérendő célt személyessé kell tenni, mérhető és időintervallumokban meghatározottnak kell lennie. A tanulónak magának kell

meghatároznia mi a célja, értékeli és sorrendbe rakja a meghatározott célokat. Soft skillek fontossága a coaching folyamán!

Felméri az alapkészségeket, megfogalmazza az esetleges akadályokat, felsorolja az opciókat, kidolgozza a tervet, tanulmányi

„ szerződést” ír saját magának.

Kérdésfeltevés: „ Gondolod, hogy szükséges lesz….?” „ Mit gondolsz, mi lesz a következő lépés…?”

Értékelés: kritériumokat kell felállítani a meghatározott időintervallumokban, a tanulók és a szülők is értékelhetik a tanár munkáját.

Coaching készségek módszerei:

-          aktív hallgatás- bizalom megerősítésére, mutatod folyamatosan, hogy hallod, érted, a kérdést kijelentőmódban ismétled meg,

ez a legfontosabb része a kommunikációnak, hagyjunk idő a megfelelő reakcióra, nem siettethetjük a választ és a reakciót

-          effektív reagálás- nem minősítünk, reflektálni kell a megerősítés szintjén, megfelelő kérdések feltétele, összefoglalni bizonyos

időközönként, hogy jól értetted e, empatikusan válaszolni.

-          kapcsolatépítés, bizalomszerzés: empátia, testbeszéd, hang, nyelvezet barátságos, szemkontaktus

-          megfelelő kérdések: személyes kérdések, jelen lenni a beszélgetésben, felfedezni a cél elérését megakadályozható akadályokat, mélyebbre ásni, okokat felmérni, elvárásokat, félelmeket felkutatni, perspektívákat meghatározni,, szituációt újra értelmezni, időt hagyni a válaszra, brainstorming, ötletelés, kreatív, alternatív stratégiák keresése, fókuszálni minden állomásra, célra, konzekvenciára, akadályra, alternatívára, időszakontént megerősíteni, hogy jól értem- e.

 

Délutáni program:  találkozás a Portugál barátokkal ( 2019 ben a Canterbury Erasmus  mobilitás alatt ismerkedtünk meg és diákjaink

éveken keresztül leveleztek egymással. Beszélgetés a portugál oktatásról , tanári munkáról, lehetőségekről, generációs jellemzőkről,

brazil bevándorlásról)

Este- az iskola által biztosított Hop on- Hop off busztúra, ismerkedés Porto egészével

Óceán- háttérben a világítótoronnyal

1 es villamos: a folyóparttól az óceánig

2024.07.24 szerda

Kreativitás elmélete és gyakorlati aspektusai a coaching során. Spagetti torony építése csoportokban. 20 db spagettiszál, cellux és

kevés gyurma felhasználásával olyan építményt építeni, melynek a végén az oktató által bemutatott kis gyurmalabdát az építménynek

el kell bírnia. Problémamegoldás, kreativítás, együttműködés fejlesztése.

TED talk megnézése- az óvodások voltak a legkreatívabbak

Példák kreativitásra: Million dollar homepage, elguruló ébresztőóra, fordított esernyő, mely az esővizet is gyűjti.

Kreativitás nem érvényesül tudás nélkül és vica versa, de egyik sem érvényesül pozitív, megerősítő környezet nélkül.Pl: reklám a

go-pro-hoz

A kreativitás maga a folyamat, a játék is kreativitásfejlesztő, gyermeki alaptulajdonság, ezért az iskolában kiemelt jelentőséget kellene

kapnia a fejlesztésének, ezért szeretik a gyerekek a programozást.

ösztönzi: dicséret, támogató környezet, értékelni is kellene a kreatív produktumokat, nemcsak az akadémikus tudást! Ez is van olyan

értékes, mint a lexikális tudás. Általában az innováció valamilyen csoportmunka eredménye. A produktumot dicsérjük, nem a kreativitást.

akadályozza: teljesítménykényszer, negatív környezet.

A kreativitás lehet passzív és aktív. passzív, biztonságos. Aktív- kockázatkedvelő, rizikós.

Az innováció valamilyen értéket teremt – kreatívitás hat az innovációra és vica versa.

Gyakorlati feladat: rajzolj 2 perc alatt annyi dolgot, amennyit tudsz, ami tartja a viet, vizet lehet benne tárolni.

Hogyan lehetsz, válhatsz kreatívabbá? Magába foglaló, cselekvő nyitott, kiváncsi, elmélyülő, játékos- a változást, kreativitást előidéző

attitüd.

Einstein: „ I have no special talents. I am only passionately curious.”

A kreativitás tanítása: kérdéseket feltenni, érdeklődni különböző témák iránt, változás iránti igény, bizonytalanság, folyamatos

érdeklődés és tudásvágy, különleges problémamegoldások, verseny, probléma, diszkonfort, trendek..

A kreativitás mérése: szám- minél több ötleted van , annál jobb, eredetiség, lehet az ötletelés szintjén illegális és immorális, humoros

őrült.

A kreativitás erősítése: Ne hallgass a belső ( esetleg külső) negatív hangra, bátorítsuk a minél több egyéni megoldást, el kell fogadni a

bizonytalanság és diszkomfort érzését. A szabályok megválaszthatósága, kis mértékben, főleg az íratlan szabályok megváltoztatására

gondol.

2024.07.25. Csütörtök- Kreativitás folytatása

Gyakorlati feladat_ rajzolj minél több dolgot, mire használhatnád a gémkapcsot 1 perc alatt

https://www.youtube.com/watch?v=44DtSp4ZNB0

Kyle McDonald- házat egy gémkapocsért.

https://oneredpaperclip.blogspot.com/

 

Délutáni program: Lello könyvesbolt megtekintése, Karmelita templom és a rejtett ház megtekintése.

Naplemente megtekintése GAIA- ban. Sárga vonalon hop on-hop off utazás.

spagettitorony

A győztesek

Lello könyvesbolt- avagy ahol a Harry Potter ötlete született

A könyvesbolt, ahol a varázslat elkezdődött

Este a hegytetőn -kilátással Portóra

naplemente -fiatalokkal

 

2024.07.24 szerda

Kreativitás elmélete és gyakorlati aspektusai a coaching során

Spagetti torony építése csoportokban. 20 db spagettiszál, cellux és kevés gyurma felhasználásával olyan építményt építeni,

melynek a végén az oktató által bemutatott kis gyurmalabdát az építménynek el kell bírnia. Problémamegoldás, kreativítás,

együttműködés fejlesztése.

TED talk megnézése- az óvodások voltak a legkreatívabbak

Példák kreativitásra: Million dollar homepage, elguruló ébresztőóra, fordított esernyő, mely az esővizet is gyűjti.

Kreativitás nem érvényesül tudás nélkül és vica versa, de egyik sem érvényesül pozitív, megerősítő környezet nélkül.Pl: reklám

a go-pro-hoz

A kreativitás maga a folyamat, a játék is kreativitásfejlesztő, gyermeki alaptulajdonság, ezért az iskolában kiemelt jelentőséget kellene

kapnia a fejlesztésének, ezért szeretik a gyerekek a programozást.

ösztönzi: dicséret, támogató környezet, értékelni is kellene a kreatív produktumokat, nemcsak az akadémikus tudást! Ez is van olyan

értékes, mint a lexikális tudás. Általában az innováció valamilyen csoportmunka eredménye. A produktumot dicsérjük, nem a kreativitást.

akadályozza: teljesítménykényszer, negatív környezet.

A kreativitás lehet passzív és aktív. passzív, biztonságos. Aktív- kockázatkedvelő, rizikós.

Az innováció valamilyen értéket teremt – kreatívitás hat az innovációra és vica versa.

Gyakorlati feladat: rajzolj 2 perc alatt annyi dolgot, amennyit tudsz, ami tartja a viet, vizet lehet benne tárolni.

Hogyan lehetsz, válhatsz kreatívabbá? Magába foglaló, cselekvő nyitott, kiváncsi, elmélyülő, játékos- a változást, kreativitást előidéző

attitüd.

Einstein: „ I have no special talents. I am only passionately curious.”

A kreativitás tanítása: kérdéseket feltenni, érdeklődni különböző témák iránt, változás iránti igény, bizonytalanság, folyamatos

érdeklődés és tudásvágy, különleges problémamegoldások, verseny, probléma, diszkonfort, trendek..

A kreativitás mérése: szám- minél több ötleted van , annál jobb, eredetiség, lehet az ötletelés szintjén illegális és immorális, humoros,

őrült.

A kreativitás erősítése: Ne hallgass a belső ( esetleg külső) negatív hangra, bátorítsuk a minél több egyéni megoldást, el kell fogadni a

bizonytalanság és diszkomfort érzését. A szabályok megválaszthatósága, kis mértékben, főleg az íratlan szabályok megváltoztatására

gondol.

2024.07.25. Csütörtök- Kreativitás folytatása

Gyakorlati feladat_ rajzolj minél több dolgot, mire használhatnád a gémkapcsot 1 perc alatt

https://www.youtube.com/watch?v=44DtSp4ZNB0

Kyle McDonald- házat egy gémkapocsért.

https://oneredpaperclip.blogspot.com/

 

Délutáni program: Lello könyvesbolt megtekintése, Karmelita templom és a rejtett ház megtekintése.

Naplemente megtekintése GAIA- ban. Sárga vonalon hop on-hop off utazás.

https://images.app.goo.gl/RjSwPdcDk97fShDq9

2024.07.25. csütörtök

Hogyan idézzük elő a kreativitást? Hogyan inspiráljuk a diákokat?

-          tanárként lehet, hogy elveszted vezető szerepedet, de a szabad gondolkodás támogatja a diákok kreativitását

-          stimulálni az aktív gondolkodást

-          megfelelő környezetet biztosítani

-          ötletgazdákat támogatni, bátorítani

-          időt adni

-          lehetőséget biztosítani

-          nem ninősíteni az ötletet

-          informalitást biztosítani

-          agilitást támogatni

-          aktív kérdezési lehetőséget elősegíteni, fenntartani

-          workshop lehetőségeket biztosítani

-          információáramlás elősegítése és támogatása

-          diákok aktivitásának támogatása

-          tudásmegosztás

-          projektoktatás támogatása, projektrészekért való személyes felelősség hangsúlyozása

-          kreativitás lehet reaktí ( pókháló) és proaktív ( légycsapó)

-          kevesebb nyomás, több eredmény- megfelelő környezet kialakítása

-          stimulálni az ötleteket ( „ Try now, apoligise later)

-          tesztelni az ötleteket, ötletbörze, ötlettérkép

-          fókuszálj a témára

-          bátorítsd a vad ötleteket is

-          óvakodj az ítélettől

-          építsd ötleteidet mások ötleteire ( együttműködés)

-          emphasise- define- ideate-prototype-test-understand

„ There is no innovation and creativity without failure. Period” Brene Brown

Probléma fa lerajzolása, gyakorlati feladat: okok a gyökerek, a probléma maga a törzs és a megoldások a fa ágai, kisebb részekre

bontva: a levelei. Ezt a feladatot közösen oldottuk meg és adtuk elő a többieknek.

Design thinking - design gondolkodás- a folyamat maga a kreativitás

Pl.: zongoralépcső a metrón- video megtekintése- Svédország

lottójegy a sebesség betartatásáért- Svédország

bicikli tartása az iroda plafonján- USA

Tanár elérhetősége: na@cultiv.pt

www.cultiv.pt

 

Délutáni program: kávézás a békebeli kávézóban, Porto Discovery múzeum megtekintése- Portugál felfedezésekről, Portugália

történetéről,  Hajózás a Douro folyón, 6 híd megtekintése, Portugál gasztronómia megismerése

 

Békebeli kávézó

Felfedezési múzeum

Hajókirándulás a Duoro folyón felfele, 6 híd megtekintése

2

Tanár elérhetősége: na@cultiv.pt

www.cultiv.pt

 

Délutáni program: kávézás a békebeli kávézóban, Porto Discovery múzeum megtekintése- Portugál felfedezésekről,

Portugália történetéről,  Hajózás a Douro folyón, 6 híd megtekintése, Portugál gasztronómia megismerése

 

 

2024.07.26. péntek

Oktatás, iskola és Z generáció, helikopter szülők

Z generáció jellemzői: online világban élnek, inkább tapasztalat alapján tanulnak, nem a lexikális tudásra kiváncsiak, mert azokhoz

azonnal hozzájutnak. Használják, de hogyan használják és mire a mesterséges intelligenciát. Beszámolóknál a diákok tegyenek

bele saját élményt, gondolatot, véleményt, hogy ne csak mesterséges intelligenciával írassák meg a fogalmazást.

napjaink tanulója: nagyon írásközpontú ( email, sms), - ebben is különbözik az előző generációktól, mindent a mobilin csinálnak,

a komputerhasználatban háttérbe szorul, legszélesebb variációjú tanulási módokat igényelnek, mert az információszerzés

lehetőségeinek széls skálájához szoktak hozzá. Rövid, izgalmas, kreatív, gyors. tartalmakat szeretik. Vizuális, interaktív, gyors és

online hozzáféréssel. Ez a mai tanítási módszerekkel nem egyezik meg, nem követjük, sőt nem is vesszük figyelembe.

4 „R”: - real – igazi ( nem kell tökéletesnek lenni, be kell ismernünk nem értünk mindenhez(

-          relevant- releváns- tartalom és forma egymáshoz passzoljon, ezenkívűl releváns legyen a tanulók érettségének megfelelő

-          responsive- tanár központúság helyett, diák központúság.  Felelősség a saját tanulási eredményért.

-          relational-érzelmileg kapcsolódnia kell valamilyen mértékben a tanulnivalóhoz. Be kell ágyazni a tanulnivaló anyagot a

már meglevő tudásba és kihasználni a tanuló motiváltságát. Eért jó ötlet lehet a művészetek segítségével tanítani.

Hogyan segíthet a coach, a tanár mint facilitátor, nem a múltra koncentrál, hanem a jelenre, nincs olyan hogy kudarc vagy

eredménytelenség, ha még nem érted el a célodat, azt jelenti, hogy még nem érted el, de az út a változáshoz is legalább

olyan fontos, a szükséges feltételek a tanulóban, magában megtalálható, csak a megfelelő kérdéseket kell feltenni

24 erősség a kommunikációban

https://viacharacter.org/character-strengths

kommunikációs model: külső hatás, + agy által  létesített filter, szűrés: általánosítás, lényegkiemelés, belső megértés

Atlas of emotion- Az érzelmek hegye

Segíti megérteni, hogyan keletkeznek az alapérzelmek bennünk, de meg kell tanulnunk, azokra milyen válaszokat adunk.

Coaching- nál tudnunk kell, hogy az alapérzelmek természetesek. természetes reakciók a külső hatásokra.

https://atlasofemotions.org/#triggers

Brene Brown videóját néztük meg ? Mi a különbség az empátia és a szimpátia között

https://www.youtube.com/watch?v=1Evwgu369Jw

 

Ne tedd az embereket dobozokba: (Brene Brown)

https://www.youtube.com/watch?v=tZY9NjDma8U

 

silviaramosvilas@gmail.com

+351914566088

 

Délutáni program: Sán Francisco szerzetes 3.  rend templomának, katakombáinak, múzeumának megtekintése,

Tőzsdepalota megtekintése idegenvezetővel, Arab terem stb., Gaia-ban bórkostolás és a bortartási –és készítési kultúra megtekintése, portói bor megkóstolása.

 

Utolsó nap az iskolában

Tőzsdepalota

Arab terem

Porto és az I.Lajos híd

Fények játéka a folyón

2024.07.27. Búcsú Portótól és az Óceántól

Piac megtekintése, majd egész napos strandolás a metró végállomásánál, az óceánparton.

Piaci finomságok

Gombák- a klímát ők is szeretik

Ki tud ilyet választani ebédre?

Pincészet Portóban

Lajos király híd alulról

Arab terem érthetetlen arab szavakkal

A tőzsdei ügyintéző szobája a portói címerrel

A gyönyörű portói címer a teremben,amit hallal! festettek

A múzeum bejáratánál

https://photos.app.goo.gl/shSJvJ1nPyCtw91h9

https://photos.app.goo.gl/r8fzhWm6e6R9jiZ37

Portugál felfedezések jelölve a térképen

A klíma a gombáknak is kedvez

Mindenütt jó, de legjobb otthon - az Árpád híd felett

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hozzászólások (0)