2024.07.23. kedd
Az elérendő célt személyessé kell tenni, mérhető és időintervallumokban meghatározottnak kell lennie. A tanulónak magának kell
meghatároznia mi a célja, értékeli és sorrendbe rakja a meghatározott célokat. Soft skillek fontossága a coaching folyamán!
Felméri az alapkészségeket, megfogalmazza az esetleges akadályokat, felsorolja az opciókat, kidolgozza a tervet, tanulmányi
„ szerződést” ír saját magának.
Kérdésfeltevés: „ Gondolod, hogy szükséges lesz….?” „ Mit gondolsz, mi lesz a következő lépés…?”
Értékelés: kritériumokat kell felállítani a meghatározott időintervallumokban, a tanulók és a szülők is értékelhetik a tanár munkáját.
Coaching készségek módszerei:
- aktív hallgatás- bizalom megerősítésére, mutatod folyamatosan, hogy hallod, érted, a kérdést kijelentőmódban ismétled meg,
ez a legfontosabb része a kommunikációnak, hagyjunk idő a megfelelő reakcióra, nem siettethetjük a választ és a reakciót
- effektív reagálás- nem minősítünk, reflektálni kell a megerősítés szintjén, megfelelő kérdések feltétele, összefoglalni bizonyos
időközönként, hogy jól értetted e, empatikusan válaszolni.
- kapcsolatépítés, bizalomszerzés: empátia, testbeszéd, hang, nyelvezet barátságos, szemkontaktus
- megfelelő kérdések: személyes kérdések, jelen lenni a beszélgetésben, felfedezni a cél elérését megakadályozható akadályokat, mélyebbre ásni, okokat felmérni, elvárásokat, félelmeket felkutatni, perspektívákat meghatározni,, szituációt újra értelmezni, időt hagyni a válaszra, brainstorming, ötletelés, kreatív, alternatív stratégiák keresése, fókuszálni minden állomásra, célra, konzekvenciára, akadályra, alternatívára, időszakontént megerősíteni, hogy jól értem- e.
Délutáni program: találkozás a Portugál barátokkal ( 2019 ben a Canterbury Erasmus mobilitás alatt ismerkedtünk meg és diákjaink
éveken keresztül leveleztek egymással. Beszélgetés a portugál oktatásról , tanári munkáról, lehetőségekről, generációs jellemzőkről,
brazil bevándorlásról)
Este- az iskola által biztosított Hop on- Hop off busztúra, ismerkedés Porto egészével
Óceán- háttérben a világítótoronnyal
1 es villamos: a folyóparttól az óceánig
2024.07.24 szerda
Kreativitás elmélete és gyakorlati aspektusai a coaching során. Spagetti torony építése csoportokban. 20 db spagettiszál, cellux és
kevés gyurma felhasználásával olyan építményt építeni, melynek a végén az oktató által bemutatott kis gyurmalabdát az építménynek
el kell bírnia. Problémamegoldás, kreativítás, együttműködés fejlesztése.
TED talk megnézése- az óvodások voltak a legkreatívabbak
Példák kreativitásra: Million dollar homepage, elguruló ébresztőóra, fordított esernyő, mely az esővizet is gyűjti.
Kreativitás nem érvényesül tudás nélkül és vica versa, de egyik sem érvényesül pozitív, megerősítő környezet nélkül.Pl: reklám a
go-pro-hoz
A kreativitás maga a folyamat, a játék is kreativitásfejlesztő, gyermeki alaptulajdonság, ezért az iskolában kiemelt jelentőséget kellene
kapnia a fejlesztésének, ezért szeretik a gyerekek a programozást.
ösztönzi: dicséret, támogató környezet, értékelni is kellene a kreatív produktumokat, nemcsak az akadémikus tudást! Ez is van olyan
értékes, mint a lexikális tudás. Általában az innováció valamilyen csoportmunka eredménye. A produktumot dicsérjük, nem a kreativitást.
akadályozza: teljesítménykényszer, negatív környezet.
A kreativitás lehet passzív és aktív. passzív, biztonságos. Aktív- kockázatkedvelő, rizikós.
Az innováció valamilyen értéket teremt – kreatívitás hat az innovációra és vica versa.
Gyakorlati feladat: rajzolj 2 perc alatt annyi dolgot, amennyit tudsz, ami tartja a viet, vizet lehet benne tárolni.
Hogyan lehetsz, válhatsz kreatívabbá? Magába foglaló, cselekvő nyitott, kiváncsi, elmélyülő, játékos- a változást, kreativitást előidéző
attitüd.
Einstein: „ I have no special talents. I am only passionately curious.”
A kreativitás tanítása: kérdéseket feltenni, érdeklődni különböző témák iránt, változás iránti igény, bizonytalanság, folyamatos
érdeklődés és tudásvágy, különleges problémamegoldások, verseny, probléma, diszkonfort, trendek..
A kreativitás mérése: szám- minél több ötleted van , annál jobb, eredetiség, lehet az ötletelés szintjén illegális és immorális, humoros
őrült.
A kreativitás erősítése: Ne hallgass a belső ( esetleg külső) negatív hangra, bátorítsuk a minél több egyéni megoldást, el kell fogadni a
bizonytalanság és diszkomfort érzését. A szabályok megválaszthatósága, kis mértékben, főleg az íratlan szabályok megváltoztatására
gondol.
2024.07.25. Csütörtök- Kreativitás folytatása
Gyakorlati feladat_ rajzolj minél több dolgot, mire használhatnád a gémkapcsot 1 perc alatt
https://www.youtube.com/watch?v=44DtSp4ZNB0
Kyle McDonald- házat egy gémkapocsért.
https://oneredpaperclip.blogspot.com/
Délutáni program: Lello könyvesbolt megtekintése, Karmelita templom és a rejtett ház megtekintése.
Naplemente megtekintése GAIA- ban. Sárga vonalon hop on-hop off utazás.
spagettitorony
A győztesek
Lello könyvesbolt- avagy ahol a Harry Potter ötlete született
A könyvesbolt, ahol a varázslat elkezdődött
Este a hegytetőn -kilátással Portóra
naplemente -fiatalokkal
2024.07.24 szerda
Kreativitás elmélete és gyakorlati aspektusai a coaching során
Spagetti torony építése csoportokban. 20 db spagettiszál, cellux és kevés gyurma felhasználásával olyan építményt építeni,
melynek a végén az oktató által bemutatott kis gyurmalabdát az építménynek el kell bírnia. Problémamegoldás, kreativítás,
együttműködés fejlesztése.
TED talk megnézése- az óvodások voltak a legkreatívabbak
Példák kreativitásra: Million dollar homepage, elguruló ébresztőóra, fordított esernyő, mely az esővizet is gyűjti.
Kreativitás nem érvényesül tudás nélkül és vica versa, de egyik sem érvényesül pozitív, megerősítő környezet nélkül.Pl: reklám
a go-pro-hoz
A kreativitás maga a folyamat, a játék is kreativitásfejlesztő, gyermeki alaptulajdonság, ezért az iskolában kiemelt jelentőséget kellene
kapnia a fejlesztésének, ezért szeretik a gyerekek a programozást.
ösztönzi: dicséret, támogató környezet, értékelni is kellene a kreatív produktumokat, nemcsak az akadémikus tudást! Ez is van olyan
értékes, mint a lexikális tudás. Általában az innováció valamilyen csoportmunka eredménye. A produktumot dicsérjük, nem a kreativitást.
akadályozza: teljesítménykényszer, negatív környezet.
A kreativitás lehet passzív és aktív. passzív, biztonságos. Aktív- kockázatkedvelő, rizikós.
Az innováció valamilyen értéket teremt – kreatívitás hat az innovációra és vica versa.
Gyakorlati feladat: rajzolj 2 perc alatt annyi dolgot, amennyit tudsz, ami tartja a viet, vizet lehet benne tárolni.
Hogyan lehetsz, válhatsz kreatívabbá? Magába foglaló, cselekvő nyitott, kiváncsi, elmélyülő, játékos- a változást, kreativitást előidéző
attitüd.
Einstein: „ I have no special talents. I am only passionately curious.”
A kreativitás tanítása: kérdéseket feltenni, érdeklődni különböző témák iránt, változás iránti igény, bizonytalanság, folyamatos
érdeklődés és tudásvágy, különleges problémamegoldások, verseny, probléma, diszkonfort, trendek..
A kreativitás mérése: szám- minél több ötleted van , annál jobb, eredetiség, lehet az ötletelés szintjén illegális és immorális, humoros,
őrült.
A kreativitás erősítése: Ne hallgass a belső ( esetleg külső) negatív hangra, bátorítsuk a minél több egyéni megoldást, el kell fogadni a
bizonytalanság és diszkomfort érzését. A szabályok megválaszthatósága, kis mértékben, főleg az íratlan szabályok megváltoztatására
gondol.
2024.07.25. Csütörtök- Kreativitás folytatása
Gyakorlati feladat_ rajzolj minél több dolgot, mire használhatnád a gémkapcsot 1 perc alatt
https://www.youtube.com/watch?v=44DtSp4ZNB0
Kyle McDonald- házat egy gémkapocsért.
https://oneredpaperclip.blogspot.com/
Délutáni program: Lello könyvesbolt megtekintése, Karmelita templom és a rejtett ház megtekintése.
Naplemente megtekintése GAIA- ban. Sárga vonalon hop on-hop off utazás.
https://images.app.goo.gl/RjSwPdcDk97fShDq9
|
2024.07.25. csütörtök
Hogyan idézzük elő a kreativitást? Hogyan inspiráljuk a diákokat?
- tanárként lehet, hogy elveszted vezető szerepedet, de a szabad gondolkodás támogatja a diákok kreativitását
- stimulálni az aktív gondolkodást
- megfelelő környezetet biztosítani
- ötletgazdákat támogatni, bátorítani
- időt adni
- lehetőséget biztosítani
- nem ninősíteni az ötletet
- informalitást biztosítani
- agilitást támogatni
- aktív kérdezési lehetőséget elősegíteni, fenntartani
- workshop lehetőségeket biztosítani
- információáramlás elősegítése és támogatása
- diákok aktivitásának támogatása
- tudásmegosztás
- projektoktatás támogatása, projektrészekért való személyes felelősség hangsúlyozása
- kreativitás lehet reaktí ( pókháló) és proaktív ( légycsapó)
- kevesebb nyomás, több eredmény- megfelelő környezet kialakítása
- stimulálni az ötleteket ( „ Try now, apoligise later)
- tesztelni az ötleteket, ötletbörze, ötlettérkép
- fókuszálj a témára
- bátorítsd a vad ötleteket is
- óvakodj az ítélettől
- építsd ötleteidet mások ötleteire ( együttműködés)
- emphasise- define- ideate-prototype-test-understand
„ There is no innovation and creativity without failure. Period” Brene Brown
Probléma fa lerajzolása, gyakorlati feladat: okok a gyökerek, a probléma maga a törzs és a megoldások a fa ágai, kisebb részekre
bontva: a levelei. Ezt a feladatot közösen oldottuk meg és adtuk elő a többieknek.
Design thinking - design gondolkodás- a folyamat maga a kreativitás
Pl.: zongoralépcső a metrón- video megtekintése- Svédország
lottójegy a sebesség betartatásáért- Svédország
bicikli tartása az iroda plafonján- USA
Tanár elérhetősége: na@cultiv.pt
www.cultiv.pt
Délutáni program: kávézás a békebeli kávézóban, Porto Discovery múzeum megtekintése- Portugál felfedezésekről, Portugália
történetéről, Hajózás a Douro folyón, 6 híd megtekintése, Portugál gasztronómia megismerése
Békebeli kávézó
Felfedezési múzeum
Hajókirándulás a Duoro folyón felfele, 6 híd megtekintése
2
Tanár elérhetősége: na@cultiv.pt
www.cultiv.pt
Délutáni program: kávézás a békebeli kávézóban, Porto Discovery múzeum megtekintése- Portugál felfedezésekről,
Portugália történetéről, Hajózás a Douro folyón, 6 híd megtekintése, Portugál gasztronómia megismerése
|
2024.07.26. péntek
Oktatás, iskola és Z generáció, helikopter szülők
Z generáció jellemzői: online világban élnek, inkább tapasztalat alapján tanulnak, nem a lexikális tudásra kiváncsiak, mert azokhoz
azonnal hozzájutnak. Használják, de hogyan használják és mire a mesterséges intelligenciát. Beszámolóknál a diákok tegyenek
bele saját élményt, gondolatot, véleményt, hogy ne csak mesterséges intelligenciával írassák meg a fogalmazást.
napjaink tanulója: nagyon írásközpontú ( email, sms), - ebben is különbözik az előző generációktól, mindent a mobilin csinálnak,
a komputerhasználatban háttérbe szorul, legszélesebb variációjú tanulási módokat igényelnek, mert az információszerzés
lehetőségeinek széls skálájához szoktak hozzá. Rövid, izgalmas, kreatív, gyors. tartalmakat szeretik. Vizuális, interaktív, gyors és
online hozzáféréssel. Ez a mai tanítási módszerekkel nem egyezik meg, nem követjük, sőt nem is vesszük figyelembe.
4 „R”: - real – igazi ( nem kell tökéletesnek lenni, be kell ismernünk nem értünk mindenhez(
- relevant- releváns- tartalom és forma egymáshoz passzoljon, ezenkívűl releváns legyen a tanulók érettségének megfelelő
- responsive- tanár központúság helyett, diák központúság. Felelősség a saját tanulási eredményért.
- relational-érzelmileg kapcsolódnia kell valamilyen mértékben a tanulnivalóhoz. Be kell ágyazni a tanulnivaló anyagot a
már meglevő tudásba és kihasználni a tanuló motiváltságát. Eért jó ötlet lehet a művészetek segítségével tanítani.
Hogyan segíthet a coach, a tanár mint facilitátor, nem a múltra koncentrál, hanem a jelenre, nincs olyan hogy kudarc vagy
eredménytelenség, ha még nem érted el a célodat, azt jelenti, hogy még nem érted el, de az út a változáshoz is legalább
olyan fontos, a szükséges feltételek a tanulóban, magában megtalálható, csak a megfelelő kérdéseket kell feltenni
24 erősség a kommunikációban
https://viacharacter.org/character-strengths
kommunikációs model: külső hatás, + agy által létesített filter, szűrés: általánosítás, lényegkiemelés, belső megértés
Atlas of emotion- Az érzelmek hegye
Segíti megérteni, hogyan keletkeznek az alapérzelmek bennünk, de meg kell tanulnunk, azokra milyen válaszokat adunk.
Coaching- nál tudnunk kell, hogy az alapérzelmek természetesek. természetes reakciók a külső hatásokra.
https://atlasofemotions.org/#triggers
Brene Brown videóját néztük meg ? Mi a különbség az empátia és a szimpátia között
https://www.youtube.com/watch?v=1Evwgu369Jw
Ne tedd az embereket dobozokba: (Brene Brown)
https://www.youtube.com/watch?v=tZY9NjDma8U
silviaramosvilas@gmail.com
+351914566088
Délutáni program: Sán Francisco szerzetes 3. rend templomának, katakombáinak, múzeumának megtekintése,
Tőzsdepalota megtekintése idegenvezetővel, Arab terem stb., Gaia-ban bórkostolás és a bortartási –és készítési kultúra megtekintése, portói bor megkóstolása.
Utolsó nap az iskolában
Tőzsdepalota
Arab terem
Porto és az I.Lajos híd
Fények játéka a folyón
2024.07.27. Búcsú Portótól és az Óceántól
Piac megtekintése, majd egész napos strandolás a metró végállomásánál, az óceánparton.
Piaci finomságok
Gombák- a klímát ők is szeretik
Ki tud ilyet választani ebédre?
Pincészet Portóban
Lajos király híd alulról
Arab terem érthetetlen arab szavakkal
A tőzsdei ügyintéző szobája a portói címerrel
A gyönyörű portói címer a teremben,amit hallal! festettek
A múzeum bejáratánál
https://photos.app.goo.gl/shSJvJ1nPyCtw91h9
https://photos.app.goo.gl/r8fzhWm6e6R9jiZ37
Portugál felfedezések jelölve a térképen
A klíma a gombáknak is kedvez
Mindenütt jó, de legjobb otthon - az Árpád híd felett
|
|
|